Av

Uppdaterad: December 24, 2021

Fem saker du behöver veta om Google Core Update

Vad är Google core update? Detta diskutera Christian Rudolf  i videon nedan. Han tar också upp hur relevansjusteringar kan försämra en webbsidas ranking samt hur man uppdatera webbsidan för att motverka detta. 


Transkribering av video: 

Google core updates 

Det har ganska nyligen varit en stor Google core update. Nej, jag ljuger faktisk för er. När detta spelas in är det en fin sommardag, men jag vet att det kommer Google ore updates, för det kommer tre till fem per år. Så vi gör den här i förväg, för vi vet att de kommer. Idag tänkte jag ge er fem insikter om core updates för att ni ska kunna hantera dem lite mer konstruktivt vare sig ni är negativt påverkade, positivt påverkade eller inte påverkade alls. 

Vad handlar Google update om?

Den första insikten är att en update inte är om en sak, det är inte heller om två saker. Google har idag en ganska nyanserad bild av webben och webbens  användare, så att hitta kausalitet till en faktor eller ett fel är inte rätt. Google säger själva att de utvärderar över 500 faktorer på en bit innehåll och bestämmer hur det ska ranka. Så en Google Core update hanterar många saker i 10, 30, 40, 50 faktorer. Så att säga att det är justeringar av en faktor är det som har utlöst en rankingförändring, är fel. Det man däremot kan se ibland är att vissa segment är mer drabbade än andra. Ett exempel är att för två år sedan började Google ge sig på hälsosegmentet och höll på i 18 månader innan de var färdiga. I princip alla core updates påverkade hälsosegmentet väldigt mycket under 12 till 18 månader.

Vad är relevansjusteringar?

Insikt nummer två kring core uppdateringar är att det brukar finnas vad som kallas “relevans justeringar”. Det är lite komplicerat men försök se det så här: säg att ni har en webbsida  som har en artikel som handlar om de olympiska spelen 2016 och ni rankar topp tio eller kanske till och med topp tre. Men i år är det 2020 och de olympiska spelen är framskjutna till nästa sommar. Det betyder att er artikel inte längre är relevant. Det ska istället vara en artikel som visar att de olympiska spelen är uppskjutna till 2021. Det är mer relevant än er artikel från 2016. Det som ofta händer i en uppdatering är att artikeln från 2016 försvinner långt ner eller till och med tas bort, medan den artikel som handlar om att det är uppskjutet hamnar på topp tio. Detta är inte nödvändigtvis dåligt. Dels är det ett sätt för Google att göra sig själv mer relevant men utifrån ert perspektiv så vill ni ju inte att era användare ska mötas av för gammalt innehåll. Det är inte heller en positiv upplevelse när ni ska möta era användare. 

En core update innehåller miljoner uppdateringar

Den tredje aspekten av en core update som ni behöver känna till är att en core update inte är en core update. Det är miljoner core updates. Jag vet att jag låter lite dramatisk när jag säger så, men det beror på att en googlare vid något tillfälle sagt att “one core update is not one update. It’s millions of baby updates working together to output a score”. Det visar lite hur Google tänker. Det är inte en sak, det är många, många, många saker och precis som jag nämnt tidigare, man kan inte titta på förbättringar efter en Google update utifrån ett perspektiv. Det handlar om en generell, men också en dramatisk förbättring av er sida för att hantera det. Och det är inte bara förbättring utifrån ert perspektiv utan förbättringar utifrån Googles användares perspektiv. Det är den rätta måttstocken, inte er måttstock. Det är så man måste tänka för att ta sig vidare. 

Uppdatera i god tid före Google uppdate

Den fjärde saken som är bra att känna till kring Google Core updates är att du, förhoppningsvis, gör förbättringar av din webbsida löpande. Men det brukar vara så att de förbättringar som du gör en till tre veckor innan själva updaten inte är med eller beaktas av Googles uppdatering. De har helt enkelt inte den datan med. Den kommer med först nästa gång. Det kan leda till en viss typ av förvirring, till exempel om ni har gjort väldigt bra grejer två veckor innan en update och ni faller. Det skickar fel feedback-signaler till er. Men i detta fall bör man nog ta ett steg tillbaka och anta att de nog inte var med och vi behöver vänta till nästa iteration av Googles algoritmer.

Uppdatera webbsidan dramatiskt

Femte och sista faktorn som ni behöver känna till kring en uppdatering är att om ni upplever en kraftig försämring av trafiken och synligheten för en sajt efter en uppdatering, så är det inte bara att fixa och komma tillbaka. Google nämner specifikt att om du är drabbad av en Google Core update så kan du inte komma tillbaka förrän nästa Google Core update. Det är ganska jobbigt. Man får alltså inte direkt feedback på de förbättringar som man då väljer att genomföra efter en update. Så man vet inte om man har gjort rätt. Sättet att hantera detta på är inte att “dutta” med webbsidan. Sättet att hantera detta på är att du, om du bestämmer dig för att komma tillbaka, måste ta dramatiska tag i din sida. Det räcker inte att bara “dutta” med någonting. Om du inte kommer tillbaka efter nästa update så måste du kanske vänta tre till sex månader till nästa update, och de här iterations-kedjorna är alldeles för långa och långsamma för att det ska vara lönsamt. Du måste tänka att du inte gör en grej utan du måste göra 60 förbättringar på din webbsida, eller kanske ännu fler så att ni kan komma tillbaka. 

Analysera webbsidan grundläggande

Så till sist. Ni som är drabbade av Google Core update, vad ska ni göra för att komma ur situationen? Hur ska ni tänka? Det är såklart omöjligt för mig att veta vad som är fel på er sajt i en video, men det finns en strategi eller taktik som ni absolut behöver göra om ni beslutar er för att komma tillbaka. Det är att inte “dutta” med er webbsida. Ni måste sätta er ner och analysera er webbsida, inte från ert perspektiv, inte med er bias över hur en webbsida eller content ska vara, utan ni måste sätta er ner med Googles glasögon eller med användarens glasögon och se vad som är fel. Navigation, content-struktur, internlänkning, kanske till och med bristen på varumärke eller bristen på länkar. Ni behöver göra en lång lista på förbättringar. Inte “dutta”. Inte två saker. Inte tre saker. Om ni inte har 25 åtgärder på er lista så skulle jag hävda att det inte är lönt att göra det. Det är som jag sa innan, om ni inte tar grabba tag i era sidor och verkligen genomför förbättringar så är det slöseri med resurser, för det tar er inte igenom nästa uppdatering. Det kan till och med vara så att den negativa trenden fortsätter. Det brukar vara så att när en webbsida väl får en negativ trend i Google så krävs det väldigt mycket för att häva den. Det är ett tecken på att man har en skuld, en teknikskuld, en användarskuld, en  designskuld, en länkskuld eller alla fyra. Det är så man måste se det. Man måste ta i för att ta sig ur den negativa trenden.

Tack för mig och gratulationer till alla er som gick positivt ur denna uppdatering.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.