Av

Uppdaterad: Februari 14, 2022

Hur ska man tänka vid byte av e-handelsplattform?

Vid byte av e-handelsplattform är sannolikheten att du förlorar söktrafik stor. Du kan minska risken genom att involvera SEO i kravställningen. Ta en titt på den här videon och lär dig mer om hur du kan tänka vid byte av e-handelsplattform. 

Transkribering av videon:

Hej! Jag heter Christian. Jag driver content- och SEO-byrån Topdog. Idag ska vi prata om sajtmigreringar för e-handlare.

I nio av tio fall vågar jag påstå att söktrafiken drabbas negativt när e-handlare byter e-handelsplattform. Varför händer detta? Det händer eftersom man gör så galet många ändringar när man byter e-handelsplattform. Man byter design, navigation, koden i front-end. Man tar bort innehåll. Man lägger till innehåll. Det är nya Javascript. Det är annan load time. Ja, ni hör själva. Allt ändras.

Hur undviker man då detta? Hur undviker man att tappa Google-trafik när man gör en migrering? När ni bestämmer er för att bygga en ny sajt plockar ni fram ett antal kravställningar som den här nya sajten behöver uppfylla. Man adderar SEO-kravställningen. Man gör också en review av era kravställningar och säkerställer att de fungerar med SEO. Det ska inte finnas en konflikt. Det man också gör är att ha en genomförandeprocess. Det finns oftast flera aktörer och många personer inblandade. Det måste finnas en process tillsammans för att ta fram denna så att olika personer vet när de ska göra vad. En viktig sak vi gör är att när kravställningen implementeras kontrollerar vi alla kraven på dev-servern. Då är det såklart viktigt att vi vet när vi ska göra detta.

Den sista faktorn inför lansering är att byta den gamla URL:en till en ny URL. Man behöver vad man på SEO-språk kallar göra en ”redirect”. Man behöver mappa gamla URL:er mot nya URL:er. Webbyrån behöver implementera dessa redirects och därefter behöver ett bolag som Topdog kontrollera att dessa redirects är klara.

Om man gör de här tre sakerna så minimerar man sannolikheten att tappa söktrafik när man gör en migrering eller byter plattform. Man maximerar också sannolikheten att man får det omvända, att man börjar öka efter några veckor.

Vill ni ha hjälp med sajtmigrering eller SEO för e-handel så tveka inte att höra av er till mig. Tack och hej.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.