Av

Uppdaterad: November 28, 2021

8 gratisverktyg för nyckelordsanalys i Google

Oavsett om det rör sig om att ranka i Googles organiska sök eller SEM så är etablerandet av dina sökordsanalys startpunkten för din sökmarknadsföring. En lista med nyckelord är en vital del i en välgrundad SEO. Det finns dessutom andra värden i den här processen, nämligen att du samtidigt får koll på hur din publik tänker och agerar. Det är ett sätt för dig att minska glappet mellan potentiella kunder och de produkter och tjänster som du erbjuder.

Det finns emellertid en viktig skillnad mellan att hitta nyckelord när det gäller SEO (sökmotoroptimering) och PPC (pay per click). För PPC fungerar nyckelorden som en auktion, där du betalar varje gång någon klickar på din annons. Annonsens position i sökresultaten bestäms av ditt pris per klick multiplicerat med din Quality Score. Quality Score är ett värde som bestäms av kvaliteten på annonsen, nyckelorden och landningssidan. Det betyder att ju bättre utformade och ju mer relevanta dina annonsgrupper med nyckelord är i förhållande till dina övriga annonser och ditt innehåll, desto mindre behöver du betala för varje klick.

När det gäller SEO, där det ibland kan ta månader att ranka högt på ett specifikt nyckelord, kan marknadsförare inte höja annonsens placering genom att öka buden och Quality Score. Vill du undvika att lägga pengar på ganska generella nyckelord som ändå inte hjälper målet du har med konvertering och trafik, måste du välja de rätta orden för att få till en bra och effektiv kampanj.

Det är många som tänker på etablerandet av nyckelord som något specifikt för SEO, men det är precis lika viktigt att göra inom PPC. Google rekommenderar att annonsgrupper inom PPC har 10 till 20 relaterade nyckelord, vilket gör att jakten på nyckelord är precis lika viktig som inom SEO. Det finns lyckligtvis många olika verktyg som kan hjälpa dig i de här arbetet, och du kan bygga omfattande listor med nyckelord utan att spendera ett öre.

Här hittar du några av de verktyg som du kan använda för att hitta dina nyckelord:

1. Googles Nyckelordsplanerare

Det som används mest för att hitta nyckelord inom PPC är Google’s Keyword Planner. Det är ett verktyg som hjälper sökmarknadsförare att söka efter nya nyckelord och idéer för nya annonsgrupper. Med det här verktyget får du som marknadsförare tillgång till statistik för respektive nyckelord, inklusive sökvolym och genomsnittlig kostnad för PPC. Det är ett bra verktyg som ger en bra grund, speciellt i ett uppstartsskede, men det är inte tillräckligt för en grundlig efterforskning. Om du använder enbart detta verktyg är det lätt att missa de värdefulla, långsiktiga nyckelfraserna.

2. Google Autocomplete

Genom att använda sig av Googles sökruta kan du hitta alternativa och liknande resultat på det nyckelord du har börjat att skriva. Autocomplete tar hänsyn till många olika faktorer, där en av dem är vad du har sökt på tidigare. Det är en bra metod att använda sig av när du vill hitta långa nyckelordsfraser. Skriv helt enkelt in ett eller flera nyckelord i sökrutan och följ sedan upp med alla alfabetets bokstäver för att hitta sökbegrepp som relaterar till dina nyckelord.
TIPS: Det är också möjligt att söka i vänstra delen av sökrutan, genom att sätta ett mellanslag framför ditt nyckelord.

3. Übersuggest

Med Übersuggest kan du få förslag på nyckelord. Funktionen är egentligen ganska enkel, verktyget samlar in data från Google och andra sökmotorer genom att ta din huvudterm och lägga till ett nummer eller en siffra för att hitta förslag på alternativa nyckelord. Det här är ett bra sätt att sammanfatta ovan nämnda tekniker i en och samma funktion, och det är speciellt bra att använda sig av om du har en längre fras. Genom Übersuggest är det också möjligt att hitta nischade områden som du kanske missat inom din huvudterm.

4. KeywordTool.io

Precis som Übersuggest så använder sig Keyword Tool av Autocomplete i Google, men skillnaden är att det går mer på djupet. Genom detta verktyg kan du få så mycket som 750 förslag för varje nyckelord. Verktyget är väldigt användarvänligt och fungerar med 129 Google-domäner på 83 olika språk. Men det är inte allt. Keyword Tool ger dig dessutom en alfabetisk lista av resultat där din huvudterm ingår antingen före eller efter. Är du ute efter ett verktyg som är lätt att använda och som dessutom ger dig bra resultat för längre fraser, då är Keyword Tool verktyget att använda.

5. Wordstream Free Keyword Tool

Gratisvarianten av Wordstreams keyword tool har inte lika många funktioner som betalvarianten, men de som finns är högklassiga och kan ge dig relevanta och värdefulla nyckelord. Det här är ett verktyg som gör det möjligt att få mer differentierade långa fraser, och förslagen du får har en mer naturlig koppling än de du får i Keyword Tool. Det påstås att verktyget är baserat på över en triljon sökningar, och i gratisversionen av Keyword Tool kan en användare göra 30 sökningar per dag. Det som däremot talar emot gratisversionen lite är bland annat att statistiken för sökvolymen på Google inte ingår, den måste du betala för. Men just Wordstream har flera sätt för dig att gratis fokusera din lista med nyckelord, bland annat genom Keyword Niche Finder, Keyword Grouper och Negative Keyword Tool.

6. Keyword Eye (Basic)

Keyword Eye är ett visuellt verktyg som erbjuder dig ett moln av nyckelord, där storlek och färg representerar sökvolym och konkurrens. Det går också att få föreslagna nyckelord genom grafer, där det går att välja ut specifika mätresultat. I Basic-varianten av Keyword Eye får en användare varje dag göra 20 sökningar på nyckelord och får upp till 100 nyckelord per rapport. Verktyget använder databaser från 25 länder, och till skillnad från Wordstream Free Keyword Tool kan du här bland annat se sökvolym och konkurrens inom PPC. Ett verktyg som helt enkelt ger dig mycket användbar data som är lätt att ta till sig.

7. Keyword Revealer’s Keyword Tool

Bland de olika gratisverktygen finns också Keywords Revealer’s variant. Det är ett verktyg som ger dig relevanta resultat för nyckelordsalternativ och på samma gång ger dig data om sökvolym, CPC och förväntad vinst. Många av funktionerna är till för att visa dig vilken konkurrens som råder kring ett visst ord eller fras, och genom den kunskapen kan du försöka förutsäga vilka nyckelord som är mest lönsamma för dig. De resultat som detta verktyg ger dig är extremt relevanta och de är verkligen värda att gå igenom på Google. Ett stort minus är att du enbart får göra tre sökningar per dag i gratisversionen, så det gäller att utnyttja dem maximalt.

8. AdWords Search Terms

De absolut mest värdefulla nyckelorden kan vara de som dina besökare använder sig av innan de klickar på just din annons. Det är därför högst relevant för dig att veta på vilket sätt de söker. När du använder dig av söktermrapporten i AdWords ska du komma ihåg att lägga till bra termer som nyckelord till din annonsgrupp. Är det så att en term inte är relevant till det du har att erbjuda men ändå genererar trafik till din sida, ska du lägga till den i ”negative keyword”. För att komma till den rapporten går du in under fliken för dina nyckelord i AdWords och trycker sedan på ”Detaljer” och väljer ”Alla”.

Viktigt att komma ihåg är att jakten på nyckelord aldrig tar slut. Det är en process som måste pågå hela tiden, återkommande, för att du ska hitta, och använda, de mest relevanta orden kopplade till dig och det du har att erbjuda. Google själva säger att 15 % av alla sökningar har de aldrig sett förut, det är alltså hela tiden stora förändringar i användarnas sökmönster. Använder du tekniken och resultaten på ett bra sätt så är grunden lagd för att få en lyckad kampanj. Det ska också sägas att det här inte är de enda verktygen som finns för att hitta dina nyckelord, men det är en lista över dem som jag tycker fungerar bäst, speciellt när det gäller PPC.

Här är en video om vilka SEO-verktyg Topdog använder

Har du några förslag på andra verktyg som fungerar lika bra eller ännu bättre, dela gärna med dig i kommentarerna!

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.