Av

Uppdaterad: Februari 10, 2024

Trender inom casino-SEO 2024

När det gäller SEO är casino lite speciellt. Egentligen är det inte annorlunda än annan Google SEO. Men aktörerna är annorlunda. Segmentet domineras nämligen av affiliates. De är många, kunniga och agila. Det bidrar till en hög konkurrens i Google, något som i sin tur har leder till uppfinningsrikedom.

Värdefulla sökningar för casino

Att få en webbsajt att ranka på kommersiella söktermer är svårt, även i Sverige. I synnerhet inom en nisch som casino. 

Med kommersiella sökningar avses ord som “casino utan svensk licens”, “casino bonus”, “online casino” och så vidare.

Den typen av termer karaktäriseras inte bara av ett stort antal sökningar per månad. Motsvarande trafik i Google Ads har dessutom en hög klickkostnad.

Till exempel har sökningen “casino utan svensk licens” 20 000+ sökningar varje månad i Sverige och ett klickpris på cirka 30-40 kr. Att ranka där är guld värt och följaktligen är det svårt.

Mediesajter har en fördel

Det verkar dock vara betydligt lättare för nyhets- och mediesajter att synas på dessa sökningar. Ta en titt på resultatet för ”casino utan svensk licens”:

Exempel på sökningen casino utan svensk spellicens

På plats nummer ett hittar vi en sajt för pressreleaser. Lite som TT i Sverige eller kanske snarare Mynewsdesk som är mer av en uppstickare.

Använd sajtens auktoritet för att ranka eget content

Denna sajt rankar alltså nummer ett på en mycket värdefull sökning för casino. Trots att webbplatsen i fråga egentligen inte alls handlar om casino. Och trots att det mesta av innehållet på webbplatsen inte ens är på svenska.

Det är en bred nyhetssajt som rankar på allt från hur man säljer bilder på sina fötter till hur man hittar en spådam. Däremellan finns bantningspiller, mikrolån och testosteronboosters – och som sagt även värdefulla casinosökningar.

Här är en bild från SEO-verktyget Ahrefs som visar vilka sidor som rankar bäst och som får mest trafik i Sverige på denna sajt:

Exempel på sajter som rankar på sökningar inom casino

De rödmarkerade sökningarna handlar om casino. Alla ligger på sida 1 i Google, flera av dem på plats 1. Totalt får denna sajt över 27 000 besökare i månaden på casino-termer. För att få motsvarande trafik genom Google Ads-annonser hade man fått betala motsvarande en miljon kronor per månad uppskattningsvis.

Här ser du hur casino-relaterade termer på sajten klättrat kraftigt och genererar avsevärd trafik inom loppet av några månader:

Vad vi ser här är någon affiliate som har använt sig av auktoriteten hos en stor nyhetssajt för att driva värdefull trafik till olika casinon i syfte att kamma hem provision. Gissningsvis betydande summor.

Denna affiliate har använt rankingen för att driva trafiken till egna sajter och det är i sin tur där de provisionsgenererande affiliatelänkarna ligger.

Vi kan bekräfta att detta inte är ett unikt fall utan snarare är en del av en större global trend. I USA är det till exempel inte ovanligt att 7/10 av resultaten för casinotermer i serpen leder till nyhetssajter, stora som små.

Hör Julia Logan, SEO-konsult och SEO på Zangoose Digital berätta om hur denna taktik förändrat förutsättningarna i serpen:

Detta leder givetvis till att det blir svårare för affiliates att tjäna pengar på sitt traditionella fokus på long tail-sökningar eftersom nyhetssajterna nu rankar på dessa. – Om affiliates inte hoppar på trenden och publicerar på nyhetssajter förstås.

En sajt i en sajt

Märk väl att taktiken inte innebär att slänga upp en sida och vänta på att trafiken ska komma utan det är snarare ett litet ekosystem av sidor. Nästan som en liten sajt på en annan sajt.

Det finns liknande exempel på nära håll i Sverige. De svenska tabloiderna har förstått att de kan tjäna pengar på casino. Expressen har lagt sin casinosajt på en subdomän: spel.expressen.se. Aftonbladet har sin motsvarighet i en underkatalog: www.aftonbladet.se/kampanj/casinoguide.

Gör vi en sökning på den sistnämnda i Google ser du att det är ett stort antal sidor. Det finns till och med en egen webbplatskarta för denna ”sajt på sajten”:

Lyckad Casino-sajt genom att använda en befintlig stark sajt, som Aftonblandets casinosajt

Totalt 418 sidor finns det. Samtliga drar nytta av Aftonbladets starka auktoritet som en ledande nyhetssajt.

Fler branscher på gång?

Det är rimligt att anta att denna trend, som kanske kan kallas för en alternativ typ av off page sökoptimering, kommer att sprida sig till fler branscher med hög konkurrens bland affiliates. Vi kan redan se det på de svenska tabloidernas lånesidor.

Vår gissning är att vi framöver kommer att se denna strategi användas för att generera affiliatetrafik till tuffa kategorier såsom lån, snabblån, resor och hosting där plats nr 1 i Google är värd stora summor.

Strategin i ett nötskal

Så här kan ovanstående spaning sammanfattas i ett nötskal för hur man lyckas med SEO inom casino genom att utnyttja en befintlig sajt:

  1. Identifiera lämplig sajt med stark auktoritet i Google. Det behöver inte vara en svensk sajt men den behöver ha stor styrka i Google
  2. Gör en deal med sajten som inkluderar att du får publicera content som innehåller topplistor och interna länkar
  3. Ta fram innehåll, publicera och säkerställ interna länkar
  4. Addera externa länkar till innehållet. Har du valt rätt websida behövs det kanske bara 5-8 sådana länkar. 
  5. Luta dig tillbaka och njut av statistiken för dina affiliatelänkar.
  6. Repetera processen på fler sajter och i fler segment.

Är det inte riskabelt?

Nej. Man kan tycka vad man vill om att metoden skräpar ner sökresultaten i Google men faktum är att Google inte bryr sig. Det är troligtvis först när metoden blir så vanlig att alla använder den som sökmotorjätten kommer att reagera.

Det är snarare som så att metoden innebär en lägre risk för den som använder den. Exponeringen i serpen ökar och tillgångarna, tillika inkomstströmmarna, sprids över flera domäner.

Så länge som du inte använder alla dessa artiklar för att försöka manipulera din egen sidas ranking genom länkar så är det tämligen riskfritt.

Läs om fler SEO-trender

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +15 år av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluder svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.