Behöver ni hjälp med Casino SEO?
-
Kontakta oss
Kontakta oss för mer information om Gambling SEO.
-
Möte
Vi bokar in ett möte och diskuterar hur vi kan hjälpa er.
-
Analys
Vi gör en analys utifrån er unika situation.
-
Offertering
Vi lämnar ett projekt- & kostnadsförslag.
Att göra framgångsrik sökmotoroptimering inom casino och gambling betraktas som det allra svåraste man kan kan göra inom SEO 2024.
Det finns två anledningar till detta. För det första är gamblingmarknaden ofta mycket reglerad och många företag får inte agera på olika nationella marknader, det vill säga köpa vanlig media och marknadsföring. Det innebär att sökmotoroptimeringens betydelse ökar markant. I Sverige är marknaden reglerad och spelbolagen får lov att köpa vanlig media, givet att de har en licens från svenska staten. För det andra är en är en kund värd mycket pengar inom casino-världen. Det är inte ovanligt att en användare spelar upp tiotusentals kronor på ett år.
Vad är casino-SEO?
Gambling-SEO skiljer sig inte nämnvärt från vanlig SEO. Det handlar om att förbättra de fyra faktorerna content, teknik, användarupplevelse och externa länkar.
En vanlig missuppfattning är att Casino-SEO och Gambling-SEO i allmänhet handlar om länkar. Det beror på att många varumärken försöker kompensera sajter som är dåliga tekniskt och innehållsmässigt genom att enbart göra mer länkar. Det är en strategi som har fungerat väl historiskt. Det nya Google anser docka att länkar är mindre viktiga än förr, medans sajtupplevelsen anses vara betydligt viktigare än tidigare.
Det vanligaste problemet inom casino-SEO är alltså inte länkar utan det faktum att man behöver processer för att bygga bättre sajter såväl tekniskt som användarmässigt och contentmässigt.
När gör man casino SEO?
Sökmotoroptimering är som sagt mycket viktigt för ett brand inom gambling. En anledning till det är att den köpresa som varumärkets kunder gör är ganska kort. Den ser i princip ut så här:
- Den potentiella kunden blir påverkad av en annons för gambling och casino.
- Den potentiella kunden gör sedan en sökning i Google för att ta reda på var hen ska spela.
Ur detta perspektiv är bra SEO (och Adwords) mycket viktigt. Ju bättre SEO, desto bättre effekt får varumärket på hela marknadsföringsinvesteringen. Därför är framgångsrik SEO av yttersta vikt.
Vanliga misstag inom gambling-SEO
Det vanligaste misstaget inom casino-SEO är att man fokuserar för mycket på länkar, vilket leder till att man ofta inte når de åtråvärda toppositionerna i Google. Utöver detta tar man risker som man inte får betalt för. Grafen nedan visar ett stort känt varumärke inom gambling som fick sina casinosidor filtrerade i Google för att de fokuserade för mycket på länkar (se bild nedan).
Det ni bör göra för att lyckas med er casino-SEO är att:
- ha en tydlig genomförandeprocess för att skapa förändring på webbsidan
- ha en länkstrategi som levererar länkar byggt på det varumärke ni bygger och som är kopplad till de processer ni har internt.
Vem gör sökmotoroptimering för casino?
Det finns två typer av aktörer som gör gör SEO inom casino och gambling. Dels de stora varumärkena som till exempel Betsson, Svenska spel och Mr Green, och dels vad som kallas affiliates. Affiliates är ofta sajter vars domännamn innehåller ordet casino, betting, lotto och så vidare. De har en topplista som sitt primära innehåll. Att göra SEO för affiliates inom gambling är det absolut svåraste, eftersom Google inte tycker om den typen av sajter. Det gör verksamheten riskfylld. Ett exempel på ett känt svenskt affiliate-bolag är Catena Media.
Hur gör Topdog Casino SEO?
Topdogs SEO-process för casino- och gamblingsajter är primärt av teknisk natur. Vår process består två steg – planering och genomförande av sökoptimering.
1. Planering av SEO-projektet
Vi på SEO-byrån Topdog startar projektet med att tillsammans med er skapa en planering (SEO-strategi). Denna planering ska besvara följande:
- Vad ska göras?
- Hur ska det göras?
- Vem ska göra det?
- När ska det göras?
I planeringsfasen tar vi också emot tankar och insikter från såväl ledningen som teknikavdelningen. I detta steg är det mycket viktigt att även teknikavdelningen får komma med input. På så sätt ökar chansen att projektet lyckas och blir framgångsrikt. Utöver detta behöver vi tillsammans skapa en tydlig genomförandeprocess som underlättar arbetet mellan Topdog och casinosajtens teknikavdelning.
2. Genomförande av SEO-projektet
I denna fas använder vi oss av teknikavdelningens agila processer för att genomföra de åtgärder och aktiviteter som vi tagit fram under planeringsfasen. Topdogs erfarna sökmotorkonsulter är projektansvariga och utför kontinuerligt noggranna kontroller av de genomförda åtgärderna för att se till att detaljerna blir precis rätt.
Nedan ser du en översikt över Topdogs process för sökmotoroptimering av casino- och gamblingsajter.
Vanliga frågor om Casino SEO
-
Vilka gamblingbolag har Topdog genomför SEO-projekt för?
Betsson och Mr Green.
-
Hur kan Topdog hjälpa just ditt företag att lyckas inom Casino SEO?
Vi kan hjälpa dig att bygga interna processer som genererar de resultat som du önskar dig. Topdog har en tydlig process som genererar resultat tillsammans med kunden.
-
Vad kostar ett SEO-projekt inom casino?
Beroende på omfattningen och målen, så brukar våra genomförande projekt ligga på omkring 500 000-750 000 SEK.
-
Om jag vill veta mer om Topdogs casinoerbjudande, hur gör jag?
Mejla [email protected] och föreslå ett möte.
SEO-tjänster anpassade till er verksamhet
Våra kunder
Varför ska ni anlita Topdog för Casino SEO?
Vi på Topdog erbjuder
- Trygga och tydliga processer för gambling SEO
- Tydlig teknisk projektplanering
- Anpassning till er teknikavdelning
- Genuint intresse för er som kund
- Anpassning efter era förutsättningar
- Genomförande med er som leder till resultat