Vad är Sökmotoroptimering?

Av |

Sökmotoroptimeringen är hantverket för att ranka bra i Google och attrahera värdefull kommersiell söktrafik. I denna artikel definierar Christian vad SEO är för något, så du lättare kan koppla en handling till ämnet SEO. Längre ner finner du en video med ytterligare förklaringar. Har du någonsin hört någon säga ”Jag skall gå hem och göra SEO” också har de inte dykt upp en bild i ditt huvud över den individen sitter och gör, när de gör SEO?

 

Du kan dessutom ha upplevt förvirrande diskussioner om SEO. Du har pratat om ämnet med en annan individ men ni har inte riktigt förstått varandra. Detta beror på att ni har olika definitioner av konceptet sökmotoroptimering. För en techie är sökoptimering i Google en teknisk aktivitet, för en webbredaktör är det text och det finns tom de som hävdar att konverteringsoptimering är SEO, Det är inte konstigt att rankingen av webbsidorna blir lidande när definitionerna är så snäva och ibland tom felaktiva.

 

När du vet definitionen av vad sökmotoroptimering är, blir det också lättare att göra det och nå framgång i form eftersom det faktiskt blir mer handlingsbart.

Vad består SEO av?

För Topdog är SEO fyra saker och det är dessa fyra vi jobbar med för att nå projektets mål:

Content:

Content är primärt text. Google är ganska ok på att förstå text. Google är i all väsentlig grad en textsökmotor. De är ganska dåliga på andra typer av innehåll.

 

Teknik/infrastruktur:

Du kan känna detta under konceptet CMS eller kod men vi tittar på det i den bredaste bemärkelsen. Exempelvis kan det vara laddtider eller en mobilanpassad sajt. Helt enkelt vad tekniken måste stödja för att nå målen avseende trafik eller ranking.

 

Länkar:

Google tolkar vad som är viktigt på internet mha av länkar. De tolkar också vad som är viktigast med hjälp av länkar.

 

Användaren:

Varje månad görs det +100 miljarder sökningar i Google. Varje sökning är egentligen en fråga från användaren. Har du som webbsideägare inte insikt i vad detta är för fråga och har ett OK svar på frågan, kommer du inte på sikt få finnas i toppen på Google.

 

Man kan fortfarande tycka att SEO är endaste en av dessa aktiviteter och göra den aktivitet och nå någon typ av framgång i Google. Vill man däremot ha hockeystick ROI på sin SEO investering, bör man se sökmotoroptimering som en process som inbegriper de fyra ovanstående faktorerna. När man gör dessa i takt, kommer ofta de åtråvärda placeringarna i Google man vill ha. Det är också därför vi jobbar med alla dessa fyra i våra projekt men i olika mängd beroende på kundens förutsättningar.

 

Exempel på vad som händer när man jobbar med content, infrastruktur, länkar och användaren i ett SEO-projekt.
Framgångsrik sökmotoroptiemring

Vad är SEO? – Förklarat i Video

Transkribering av video:

 

Idag ska vi prata om vad SEO och sökmotoroptimering är. Anledningen till det är att om vi inte har förståelse för deras innebörd så kan kan vi aldrig ha en riktigt bra diskussion kring ämnet. Det är också så att SEO är ett ord som jag egentligen inte gillar. Anledningen till det är att när man säger ordet så dyker det inte upp någon bild i människors huvuden. Dyker det inte upp någon bild så har människor svårt att koppla en handling till ordet och genomföra någonting – därför är det viktigt att definiera SEO.

 

SEO är består av fyra delar

För Topdog är SEO fyra saker: Det är Teknik, det är Content – främst text eftersom Google är en textsökmotor – och det är länkar, med det menar jag länkar till er sajt och inte nödvändigtvis interna länkar. Den sista faktorn, som är lite flummig, är användarupplevelsen.

 

Du måste kunna konsumera innehållet som besvarar din fråga på ett snabbt och aptitligt sätt. Det är också så att när du vet vad SEO är, eller i alla fall hur vi definierar SEO så kan du lättare använda det. Dels kan du utföra en handling – du kan skapa innehåll och du kan göra en teknikfix. Men du kan också lättare förstå marknadens aktörer. Om det finns en Contentbyrå som säger att de gör SEO så menar de content, vilket är en del av SEO.

 

Webbyråer gör oftast teknik eller design / användarupplevelse. Du kan alltså också lättare se och förstå varje aktör och vad de gör. Det är också det här som definierar en SEO-byrå, den klarar alla dessa fyra parametrar – även om den kanske aldrig är världsbäst på var och en av dem. Så nu vet du hur vi definierar SEO, varför du ska använda det och hur du använder det.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!
  • iab sweden
  • webbdagarna
  • internetworld
  • DAGENS MEDIA
  • DiGital
  • BREAKIT