Av

Uppdaterad: Oktober 03, 2022

Finsk SEO vs Svensk SEO av Jonathan Björkskog

För ungefär en månad sedan såg jag en tweet från Jonathan Björkskog från Genero om att han skulle vara i Stockholm på jobb. Jag var snabb och frågade om vi skulle göra en video intervju och det ville Jonathan. Ämnet för dagen blev finsk SEO, dess skillnader och likheter med svensk sökmotoroptimering. Här har du 7 minuter av SEO att kolla på!

Finsk SEO vs Svensk SEO
Transkribering av SEO-intervjun nedan:
Christian Rudolf: Hej Jonathan.
Jonathan Björkskog: Hej.
CR: Du är här i Sverige idag för lite kundmöten.
JB: Ja.
CR: Så jag passade på att fråga dig på Twitter om du ville göra en videointervju.
JB: Jo, det är sant.
CR: Och det har du vänligheten att göra, så nu sitter vi här.
JB: Yes, tack för inbjudan.
CR: Det var så lite så, och eftersom du kommer från Finland så är det väl naturligt att vi pratar om lite finsk SEO idag.
JB: Ja, det passar bra.
CR: Finland och Sverige är ju nästan samma sak. En gång i tiden var det samma sak. Men när det gäller SEO så finns det kanske lite skillnader. Men först får du presentera dig. Vem är Jonathan och varför började du med SEO.
JB: Okej. Jonathan Björkskog från Finland fast jag har ett helsvenskt namn. Finlandssvensk och jag började med att bygga webbsajter när jag gick i högstadiet och gymnasiet i början på 2000-talet. Sedan märkte jag att vissa sajter fick trafik från Google medan andra inte fick det, och då började jag då undersöka lite varför det var på det viset och hitta mönster, och på den vägen startade jag.
CR: När började du jobba professionellt med SEO då?
JB: Sedan gick det ju många år då jag jobbade med annat och gick i skola och studerade och sådant. Sedan 2009 startade vi Genero med två kompisar för att göra internetmarknadsföring i Finland och sedan dess har jag jobbat heltid med SEO.
CR: Hur många är ni på Genero?
JB: Vi är runt 20 personer.
CR: Det är ganska många. Vad är ni duktiga på?
JB: När du frågar så där så är det så klart allting handlar om digital marknadsföring i Finland.
CR: Vad tycker du är skillnaden mellan svensk SEO och finsk SEO? Det är ändå olika marknader även om de som sagt är närstående.
JB: Ja, nej, den största skillnaden är kanske att i Sverige finns det en massa länknätverk och SEO-byråer har länknätverk här på ett helt annat sätt än vad de har i Finland. Domänmarknaden avreglerades mycket senare i Finland, så det finns mycket färre gamla domäner med styrka och sådant än vad det finns i Sverige, och på det viset är det väldigt stor skillnad.
CR: Länknätverk är ingen stor affär i Finland helt enkelt.
JB: Nej, inte nu i alla fall.
CR: Men det kan ju bli, kanske.
JB: Man vet aldrig.
CR: Känner du att det finns fler skillnader?
JB: Köpare vet ju vad SEO är, det tänker jag i Sverige mer, att köparna är mer mogna här. De vet mycket mer vad SEO är, i Finland är det ännu en ganska ny bransch.
CR: De har köpt SEO längre här än vad man har i Finland.
JB: Det tror jag. Jag kan inte säga helt säkert, men det känns så.
CR: Affiliate-businessen är kanske lite annorlunda också, eller…?
JB: Ja, den är mindre i Finland känner jag. Det är inte lika många som håller på med det, och det finns mer plats i sökresultaten där än här.
CR: Det antyder ju att det kanske finns andra skillnader också, hur ser du på svårighetsgraden mellan Sverige och Finland?
JB: Ja, det är nog lättare, mycket lättare, att ranka i Finland. Det kanske är en av EU:s, vad heter det, enklare marknader. Minst konkurrensutsatt. Men ändå, det är ju inte så mycket färre människor än i Sverige. Sverige är väl å andra sidan en av de svårare marknaderna.
CR: Ja, i alla fall om man mäter i förhållande till folkmängd så tror jag att det är så. Men det är klart att vi i Sverige är bara tio miljoner, och vad är ni i Finland? Sex miljoner…?
JB: Mellan fem och sex.
CR: Om man ska ge sig in i Finland och göra SEO, har du några råd om hur man ska liksom tänka? Det finns ändå en hel del svenska e-handlare som vill bygga en nordisk eller skandinavisk struktur, och att man vill ha verksamhet i Sverige, Norge, Finland och Danmark.
JB: Ja det har vi märkt också att det finns. Om vi tänker tre saker så är det… Framför allt är det ju språket, att finska liknar ju inget annat språk som finns. Så man måste hitta någon som kan finska. Det är inte bara att översätta en svensk text till finska. Det kan gå till en viss del, men riktig finsk text behöver man nog för finnar genomskådar ganska lätt det här.
CR: Ja men det har ju med… om man skriver titlar också så har man bara en viss mängd tecken och finska ord är ju lite längre än till exempel svenska ord.
JB: Ja kanske kan du få ett finskt ord att ta upp en hel titel.
CR: Vad tror du finns för fler skillnader, förutom språket, att det är så stora skillnader?
JB: Ja inom e-handel till exempel så ser jag skillnad i betalningssätt, att i Finland vill man ofta betala med direkt bankbetalning. Att man vill skriva in sin bankkod och betala sitt köp direkt. Faktura och kreditkort har inte lika stor andel där, även om faktura blir större och större.
CR: Så man måste ha en annan typ av betallösning, kanske man kör mer Klarna? Hos er måste man göra den här direktbetalningen, den är mycket viktigare. Eller så lyckas man inte:
JB: Ja, direktbetalning behöver du nog på en finsk webbshop nästan. Även om Klarna är mycket välkänt i Finland också.
CR: Och någonting mer du vill att man ska tänka på?
JB: Nå, i Finland: allt du gör kommer att ha större effekt. Skriver du egna produkttexter och kategoritexter i Finland så kommer det att ha mer effekt för att det är så få som gör det. En enskild sak som du gör kommer att påverka mer i Finland än det gör i Sverige. Samma sak gäller med länkar, att eftersom andelen länkar är färre i hela branschen så kommer en länk att påverka mer än det gör i Sverige. Samma sak, att om du skriver en bra produkt så påverkar det mer rankingen förhållandevis än det skulle göra i Sverige.
CR: Ja det verkar rimligt. Jag vill tacka för att du tog dig tiden att komma hit och göra den här korta intervjun. Om man vill ha tag på dig, hur får man lättast tag på dig?
JB: Lättast får man tag på mig… nå, du kan ju googla mig eller så kollar du på vår sida Genero.fi efter kontaktuppgifter. Vi lanserar en svensk sida så småningom, men den är ännu inte ute.
CR: Eller så klickar mån på länken till Genero som jag lägger under den här videon.
JB: Ja, det går också.
CR: Tack ska du ha Jonathan.
JB: Tack själv. Trevligt!

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.