Av |

Därför ska du anlita en SEO-Byrå

Idag är en digital närvaro absolut nödvändig för att företag ska lyckas, men hur gör man då för att bli framgångsrik med sin digitala marknadsföring? Om du inte har möjlighet att bygga upp en egen SEO-avdelning är den bästa lösningen att anlita en SEO-byrå. I texten och videon nedan redogör vi varför.

Varför ska man anlita en SEO-byrå?

Det räcker sällan med att ha en enda person i företaget som kan SEO, då det gör processen så pass långsam att alla konkurrenter hinner springa om. Genom att anlita en SEO-byrå blir du mer konkurrenskraftig samtidigt som du kan fokusera på att driva och utveckla din verksamhet.

Fördelarna med en SEO-byrå

Det finns många fördelar med att anlita en SEO-byrå, men det som verkligen gör skillnad är hur byrån arbetar med SEO.

1. SEO-byrån är uppdaterade om de senaste förändringarna

Eftersom Google ständigt uppdateras och förändras behöver även lösningarna göra det. En byrå som jobbar löpande mot Google har därför bättre förutsättningar att bygga upp kunskap för att lyckas med uppgiften.

2. SEO byrån har Effektiva metoder & erfarenhet

En byrå med olika typer av kunder har arbetat fram flera metoder för olika situationer. Det medför både effektivitet och erfarenhet inom området som andra företag har svårt att matcha.

3. Kan SEO utan och innan

SEO kan delas upp i fyra delar:

  • Teknik
  • Användarupplevelse
  • Innehåll (Content)
  • Länkbygge

För att lyckas ranka högt bland Googles sökresultat kräver dessa områden både underhåll och uppdateringar. En byrå har större möjlighet att fördjupa sig inom respektive del, och kan på så sätt leverera ett bättre resultat än en enskild person.

4. Minskad sårbarhet

Om ett företag bara har en SEO-ansvarig blir de digitala projekten mer sårbara då allt hänger på just den här individens närvaro och expertis. När ansvaret istället ligger hos en SEO-byrå minskar sårbarheten då en hel byrå arbetar för att projekten ska genomföras.

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Vi på Topdog delar med oss av våra kunskaper inom SEO i videoform. Exempel på detta är den här videon där du får lära dig vad VD:s och manegement team behöver veta för att fatta bra beslut avseende SEO.

Anmäl dig här för fler videos!

Vilka SEO-resultat du kan förvänta dig

En av fördelarna med digital marknadsföring är att resultaten faktiskt är mätbara. Innan du sätter igång med ett projekt med en SEO-byrå kan ni tillsammans sätta upp konkreta mål. När projektet är genomfört kan du alltså utvärdera om satsningen gav resultat eller inte.

Anlita SEO byrån Topdog för din SEO

Topdog arbetar med både stora och små företag och har erfarenhet av olika typer av projekt. När du anlitar oss kan du därför känna dig trygg med att vi kommer att anpassa projektet efter din verksamhet och dess specifika behov. Vi kan dessutom hjälpa till att utbilda och ta fram metoder för dig som vill driva era SEO-projekt in-house. Välkommen att kontakta oss med dina frågor och för mer information.


Transkribering av video:

Varför de flesta bolag bör anlita en SEO-byrå

Idag ska vi prata om varför jag tycker att de flesta bolag bör anlita en SEO-byrå. Det faktum att du har en egen person som kan SEO är faktiskt inte ett argument för att inte även anlita en byrå . Anledningen till detta är att byråer kommer med ett antal speciella benefits;

SEO-byråer jobbar löpande mot toppen av Google

En byrå jobbar löpande mot toppen för många kunder hela tiden, och det betyder att gänget på byrån tillsammans skeppar väldigt många fler problemlösningar än vad din SEO-ansvariga klarar av att göra. Om du har en byrå som jobbar med 20 – 30 kunder så vågar jag påstå att det är några större teknikuppdateringar varje månad som görs. medan du och dina inhouse-SEO:are kanske bara skeppar en teknikuppdatering i kvartalet för att det är ganska komplext. Detta gör alltså att byrån i sin tur samlar på sig många erfarenheter. Och eftersom det är så att Google inte alltid berättar vad de gör och man behöver upptäcka det den hårda vägen, kan det bli så att det händer grejer i Google medan ni är upptagna med att långsamt skeppa grejer och ni kanske inte upptäcker det förrän det är för sent.

Tydlig SEO metodik

Den andra faktorn som gör att jag tycker att byråer bör vara med i processen på olika sätt är att många byråer (kanske inte alla men många) har en tydlig metodik. Man behöver inte alltid hålla med om metoderna, men just det faktum att de har en metod för att påverka kunden gör att personen som jobbar med inhouse-SEO också blir mer effektiv.

Specialiserade SEO-processer

Den sista faktorn som gör att jag tror att en byrå bör passa dig oavsett vad är att SEO består av ett antal specialiserade processer. Det är inte alltid så att dina SEO-ansvariga klarar av att genomföra alla de processerna. Och det för att processerna bygger på kunskap, teknik, ibland betalningar och skalbarhet och det är oftast lättare för en byrå som jobbar med många kunder att verkligen säkerställa att man har många och fungerande processer. Det är de processerna som du kan nyttja när du blir kund hos byrån, och det gör i sin tur dina inhouse-SEO:are mer effektiv.

Berätta gärna i kommentarerna vad du tycker om att använda en SEO-byrå eller inte, så ska jag delta i diskussionen.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!
  • iab sweden
  • webbdagarna
  • internetworld
  • DAGENS MEDIA
  • DiGital
  • BREAKIT