Av

Uppdaterad: Mars 11, 2023

Använd Sök för att förstå dina kunder bättre (och förbättra din SEO)

För ca en vecka sedan gjorde jag en föreläsning i Göteborg tillsammans med Kntnt och Marknadsföreningen i Göteborg på temat ”användare”. I vanliga fall brukar användare reduceras till keywords inom SEO men i detta föredraget ville jag visa hur man använder Google och Googles verktyg för att förstå sina kunder och användare bättre. Jag ville också peka på att göra ” User Experience Marketing” förbättrar din SEO situation.

Här finner ni hela föreläsningen

Här finner ni presentationen på Slideshare:

Transkribering

Ja, Christian Rudolf heter jag, ska prata lite om sök här idag. Allting funkar som det ska, ni hör mig? Jag är alltid osäker inför tekniken. Jag har tre mål med den här föreläsningen. Jag vill berätta lite om vad sökoptimering i Google är så ni får ta med er min definition i alla fall. Det kommer att göra er egen SEO, om ni gör den, lite lättare. Jag vill också ge er insikten att SEO inte bara är teknik, det handlar i högsta grad om användaren. Google älskar sina användare och vill inte svika dom, och ska man lyckas med sin SEO så måste man faktiskt tänka på sina egna användare väldigt mycket.

Jag vill också ge er några konkreta färdigheter som ni kan använda när ni kommer tillbaks till er kontorsstol. Jag vill inte bara stå och prata om ”så här gör man”, utan jag vill jättegärna att när ni går härifrån så kan ni göra några enkla handlingar för att förstå eran situation eller för att förbättra er situation i Google. Jag tycker det är viktigt att man inte stannar vid tanke utan att fortsätta till handling.

När Pia och jag pratade om den här föreläsningen så hade jag ett antal förslag till Pia. Och det var mitt förslag om användarna som Pia fastnade för, det var hon som valde detta. Och anledningen till att jag valde att pitcha förslag kring användaren, det är en trend i Google som jag ser. Google har de senaste åren blivit väldigt mycket duktigare på att förstå sina användare, och bäst definieras detta av en före detta Google-medarbetare. Han jobbade på Googles spam-team, eller ”search quality” som de själva kallar sig. Och han definierade framtiden för SEO så här: ”user experience marketing”, och jag gillade de orden väldigt mycket.

Han fick också vara med här för oftast är det lite bättre att lyssna på dem som har slutat på Google snarare än de som jobbar på Google. För de är oftast lite mer öppenhjärtiga. De är fortfarande lite indoktrinerade, men de kan sätta sin upplevelse hos Google i sitt egna nya perspektiv, vilket gör att svaren på frågorna som man ställer till dom blir lite relevantare och lite mer ”actionable” och lite mer synkront kring ens egen verklighet när man jobbar med SEO. Ni får gärna följa honom på Twitter, det är ganska bra.

Vem är Christian Rudolf?

Jag började med SEO 2005, jag hade ett företag som tog fram innehåll till mobiltelefoner. Detta var på tiden då ringsignaler fanns, ni kanske kommer ihåg. Och kring den här tiden började jag förstå att framtiden såg rätt blek ut. IPhonen fanns inte 2005 men jag hade väl uppfattningen om att något liknande skulle komma även om jag inte visste att det var Apple, att det skulle heta iPhone eller vad det var, och det skulle vara döden för min bransch. Och det var en korrekt analys, ingen laddar ner, ingen betalar för ringsignaler idag eller motsvarande tjänster.

Då kom jag i kontakt med ett företag som hette Web Guide Partner, då var de ganska små, men det vi gjorde där var att vi byggde världens största pokerportal, mitt i pokerboomen. De gjorde Online Lead generation till gamblingbolag, och när jag kom till dem var de 10-15, när jag lämnade två år senare var de 350 man. Det är en av de okända start-upsen i Sverige, och det var där jag började lära mig SEO. Man gjorde global SEO i 40 länder på jorden och under en tidpunkt var man bäst i världen på SEO faktiskt. Fanns inget bolag på jorden som gjorde så mycket SEO och lade så mycket pengar på SEO vi den tidpunkten. De var väldigt tidigt ute.

Mitt företag hjälper företag att effektivisera sin kommunikation och sitt sälj med hjälp av SEO. Jag anser att det är en enorm marknadsmöjlighet som ligger kvar där, väldigt få företag gör detta rätt och storskaligt, och det vill jag jätte-gärna hjälpa dem med. Mitt senaste stora konsultgig är att jag hjälpt Betsson att bygga upp hela deras sökavdelning från noll till framgång och jag nämner det för det är faktiskt lite speciellt. Betsson är topp 10 största annonsörer i Sverige med en bruttobudget på plus 300 miljoner. På topp 10 listan finns det bara två bolag med en fungerande SEO-avdelning, det andra har sin SEO-avdelning i London så den räknas egentligen inte till Sverige.

Så jag är en av de få som varit med om att bygga upp en SEO-avdelning för ett så stort bolag. Det är dessutom så att gambling är den tuffaste delen av SEO. Det finns inget segment som det är så jobbigt att ranka högt på. Och det är för att ett sådant ord som casino är väldigt värdefullt. Jag tror att, jag har inte siffrorna exakt i huvudet men i England kan man köpa ord som casino och där kostar de mellan 500 till 1000 kronor klicket. Det kan sättas i relation till ett ord i Sverige som ”låna pengar” som också är väldigt värdefullt. De kan man köpa för ungefär 150 kronor klicket.

Jag ska hälla lite vatten till mig, jag känner… Som ni hör är jag lite förkyld, skulle jag nysa eller hosta lite så… Det kan hända.
Ja, det viktigaste. Jag tycker SEO är väldigt roligt. Vissa människor gillar att spela golf på sin fritid. Jag gillar att ranka webbsajter. Ni har säkert lite svårt att förstå varför jag gillar det. Å andra sidan, jag har svårt att förstå varför folk gillar golf, så det jämnar ut sig.

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Vi på Topdog delar med oss av våra kunskaper inom SEO i videoform. Exempel på detta är denna videon där du får lära dig vad VD:ar och manegment team behöver veta för att fatta bra beslut avseende SEO!

Anmäl dig här för fler videos!

Varför är Google så viktigt?

Jag tycker att den filosofiska förklaringen är det viktigaste. När jag skrev min uppsats 1998 i nationalekonomi så – det tar ju 10, 12, 13, 14 veckor att skriva en uppsats. De första två veckorna ändrade jag åt att bara samla in information. Beställa böcker från olika bibliotek runtom i landet, olika uppsatser som andra hade skrivit. Det tog mig 2-3 veckor. Idag kan du med hjälp av Google göra samma sak på 2-3 dagar. Vi har alltså effektiviserat informationssamlandet i vårt samhälle dramatiskt. Och lättaste sättet att se detta är om ni försöker att inte själva Googla på en hel vecka. Försök sköta ert arbete utan att Googla, jämfört med Facebook eller Twitter. Man kan klara sig utan Twitter en vecka i sitt arbete absolut. Även om man är riktig Twitter-knarkare som jag.

Det är därför som Google är så viktigt. Google är infrastruktur precis som vattenfall. Ni kan inte klara er utan el, ni kan inte klara er utan att Googla, man behöver detta i sitt liv idag. Och det är därför de är så viktiga. Google är också en massa siffror. I år kommer de att omsätt 75-77 miljarder dollar. Tillväxten i kvartal fyra var inte riktigt vad de hoppades, den var bara 17% tror jag. Så de kommer säkert anstränga sig. Men den hamnar någonstans i år.

En annan väldigt intressant siffra är att de tjänar ungefär 120 dollar per användare i år. Hade Schibsted tjänat det på Aftonbladet hade de inte haft några problem, hade Svenska Dagbladet tjänat det på sina internetanvändare hade inte de haft några ekonomiska problem. Google är ljusår före dem och vi kommer berätta, jag kommer berätta varför lite senare.

Den viktigaste datan tycker jag är att när Google var nere i fem minuter 2013, det händer ju aldrig, då försvann 40% av den globala internettrafiken på en sekund. Då börjar ni förstå vilken infrastruktur det är. Ja, det är en massa siffror och en massa filosofiska förklaringar men vi är ju alla huvudrollsinnehavare i våra egna liv, så varför är Google viktig för er som mediaköpare. Det är så här att Google har monopol på internettrafiken. Det är så klart att man kan köpa trafik från andra källor, men Google har monopol på den konverterande trafiken.

Google har ungefär 100 miljarder sökningar i månaden. 10-15% av dem så har användarna stålarna i handen när de gör sökningen. Man Googlar på ”sista minuten-resa”. 150-200 000 svenskar Googlar på ”sista minuten-resa” varje månad. Man gör sällan det för att det är roligt, man har väldigt stark intention att köpa någonting när man googlar på ”sista minuten-resa”. Är man inte med där i köpta söket eller det organiska söket så exponeras man inte för de där 150-200 000 individerna eller sökningarna och missar därmed transaktionerna.

Det är ju så att ni jobbar med någon typ av funnel. Ni känner säkert igen den här funneln som jag beskriver den. Den har många namn, kallas AIDA, jag kallar den bara säljflöde eller säljfunnel. Och ni jobbar antagligen ganska så mycket i toppen, upplyser människor om ert varumärke, er problemlösning och vad som gör er speciella. Och sen så jobbar man kunden hela vägen och sen i slutet så ska de konverteras. Man ska sluta upplysa och säkerställa att de blir betalande kunder. Har man en digital affärsprocess då sker detta i Google i väldigt stor utsträckning, detta då Google är bäst för digital marknadsföring. Så det är därför Google är viktigt för er. Och det är också detta jag menar att Google har ett monopol. De här 10-15%, det är det som är monopolet. Det är det som gör dem helt annorlunda än någonting annat.

Och så här ser det då ut om man har lite otydlig närvaro i Google. Nu är det så klart att det här säljflödet ser olika ut för olika bolag. Varför säljer du glass? Det är ju ganska komprimerat. Från det du vill ha en glass tills dess du bestämt dig för att köpa en glass, det är ju bara några sekunder. Säljer man däremot komplexa SEO-tjänster som jag så är det ju ganska många steg man ska ta igenom kunden innan det blir ett avslut och mitt avslut sker inte heller i Google. Det sker ju liksom någon typ av muntlig transaktion.

Men har du en digital affärsprocess. SportaMore, Outnorth, Betsson som jag jobbade för. Unibet. PokerStars. Kan välja vilka som helst så är det viktigt. Och har man en dålig närvaro så gör man effektiviteten i sin mediabudget mycket sämre. Man kan om man vill förbättra sin effektivitet under 6-12 månader bara rotera några procent av sin varumärkesbudget till att fixa sina Google-problem och sen rotera tillbaks, och då har man ökat effektiviteten väldigt mycket.

Sök är också ett nollsummespel.

De här 150-200 000 individerna som söker på ”sista minuten-resa”. Finns ni inte där om ni säljer resor, om Apollo inte finns där, eller Ving, då är det ju per definition så att kunden går till deras konkurrent. Eller hur? Det är ju inte så att man gör den här sökningen, man kollar på svaren som Google ger, att ”nä, det var dåliga svar. Jag går härifrån”. Det är ganska sällan på de här stora sökningarna som folk tycker att Google ger dem dåliga svar. I sämsta fall är det ett okej svar. I många av fallen är det ett väldigt bra svar. Så finns man inte där så går den kunden till er konkurrent. Och har man då dålig närvaro över lång tid så knaprar ju konkurrenterna marknadsandelar.

De här två faktorerna gör att SEO och även, i ärlighetens namn, Google Ads, där kan man bygga en komparativ fördel till sitt företag. Det finns inget annat medium som man kan göra detta. Du kan effektivisera din marknadsbudget så den blir… även om det bara blir några procent bättre än din konkurrent så över tid är det ändå väldigt mycket och du kan bygga dina marknadsandelar för du har en bättre närvaro i beslutsögonblicket.

Jag vill också berätta min definition av SEO. Det här är min definition. Jag vill vara tydlig med det för andra tycker annorlunda och det är okej. Anledningen till att jag berättar detta är att jag har ofta lite så här kommunikationsproblem. Man har olika uppfattning och då blir det kaos. Man menar helt olika saker och kommunikationen funkar inte. Det är dessutom så att ordet SEO tycker jag inte är helt bra. För det är svårt att säga ”men jag ska SEO:a på jobbet idag”. Jaja, vad gör man då? Ja jag har faktiskt ingen aning.

Så genom att bryta ner vad SEO är så blir det också lättare för er att skapa en handling som förbättrar er SEO eller ni förstår er webbplats i Google väldigt mycket bättre. Och så här definierar jag SEO. Det är content. Som vi som content byrå håller på med. Men för Google är content primärt text. Jag skulle vilja hävda att de faktiskt suger på bilder och videos och massa sånt där men text är de faktiskt helt okej på. De förstår en massa saker kring text och hur ord hänger ihop och hur ni definierar världen med hjälp av ord. De har analyserat mycket text i många år och har anställt många smarta människor som inte gjort något annat än att pyssla med text i hela sitt liv. Så text är viktigt för dem.

Det finns också någonting som jag lite flummigt definierat som teknik och infrastruktur (teknisk Sökmotoroptimering). Ni känner det nog bättre under begreppet CMS, jag har en lite bredare aspekt på det hela. Men det måste fungera väldigt bra för annars kommer Google ha problem att läsa er text eller förstå vad som ska rankas var på era webbsidor.

En annan väldigt viktig faktor är länkar. Google använder länkar för att förstå vad som är viktigt på er webbsida. De använder länkar för att förstå om er webbsida är viktig. De använder länkar för att förstå om er webbsida är viktigare än er konkurrents.

Och det sista är användarna. När ni använder Google då är det säkert så att ni skriver ett ord och så ser ni fem, sex, sju köpta sökningar och tio organiska sökningar och ni tänker liksom att det här är någon typ av ranking eller topplista. Men det som egentligen händer är att ni ställer en fråga till Google och Google levererar ett antal svar. Det är inte ett antal sajter Google levererat där egentligen, det är ett antal svar, och ni som sajtägare om ni vill vara med i den här processen så måste ni faktiskt besvara sökarnas frågor på ett bra sätt. Därmed är också användarna viktiga i den här processen. Google har ett tydligt användarfokus, de är väldigt duktiga på att förstå och analysera användarna och det är också därför de är så pass framgångsrika som de är.

Så! När ni nu går hem i eftermiddag och ska göra SEO så kan ni lättare definiera exakt vad det är ni vill göra och berätta för andra vad ni gör. Det här är ju faktiskt också en typ av analysmodell. När ni går hem kan ni börja titta på er sajt. Okej, content. Ja, funkar så här bra hos oss. Teknik och infrastruktur. Gör en sökning på er webbsida, vilken URL är det som ploppar upp? Är det er förstasida eller en undersida. Är det en undersida då har ni problem. Länkar. Hur många länkar har vår sajt. Framför allt, hur gör man för att ta reda på det. Användarna. Om de kommer in på vår webbsida och hoppar ut direkt igen, nej jag kanske levererar ett dåligt svar till dem. Så det är ett sätt att analysera er webbsida för er själva.

Känns SEO lite tydligare nu? Inte helt övertygande svar. Jag finns kvar efteråt så ni kan gå fram och ställa frågor, det finns också frågestund kopplat efteråt. Jag kommer inte prata i 45 minuter i sträck.

Jag vill ju vara lite mer praktisk och dagen skulle ju handla om användarna. Så vi ska prata lite om hur man gör för att förstå sina användare bättre och vilken handling man kan göra för att förbättra användarupplevelsen på er webbsida.

Ta reda på vad som driver fler klicks från Google. Ni har ju en SEO idag, ni har ju säkert en träffbild i Google. Utan att göra någonting med den så kan ni faktiskt säkerställa att fler klickar era länkar i Google och det är det vi ska prata om nu.

Googles träffresultat burkar ju vara 10 organiska träffar och, ja, tre till sju köpta träffar. Några av er har säkert gjort AdWords. Med AdWords funkar det så att man får all datan, man får hur många gånger har min annons visats, för vilka ord har den visats, hur många har klickat på den och till och med om man installerat det rätt, hur många har köpt? Så där kan man fatta väldigt lätta beslut när den här annonsen hade bara en halv procents click-through rate. Det är ju inte så bra, jag vill ha fem procent och så kan man börja förbättra sina annonser. Google levererar all den här datan i tydliga och enkla gränssnitt. Man behöver inte ha högskoleutbildning för att analysera den.

Man vill ju göra samma sak med sin naturliga träffbild. Hotell Stockholm, Hotell specials, och Scandic hotell. Scandic hotell vill ju, trots att de bara har tredjeplatsen, att fler personer klickar på den länken eller hur? Det är ju det lättaste sättet att få fler användare. Känns rimligt. Sättet man fixar det, det är att skriva bättre titlar och descriptions. Men vad är bättre titlar och descriptions, det är väldigt lätt att det blir subjektivt, för man har ju inte all den här datan. Men Google levererar faktiskt den här datan till er om ni letar på rätt plats.

Det finns något som heter Google Webmaster Tools, känner alla till det, vad det är? Jag ska berätta i alla fall. Google Webmaster Tools är er lilla tårtbit av Googles index. Där levererar de all data, eller ganska mycket data som de har om er webbsida och ni kan analysera hur de ser på er. En del av den här rapporten som är ganska omfattande heter sökfrågor, på engelska search queries. Och det de gör där är att de visar upp när er webbsida visas i Googles index och för vilken sökning den visas. Och här ser ni ett utdrag från min Webmaster Tools. Här ser ni vilka sökningar som har utlösts och jag har dykt upp. Det är klart det är kanske inte så konstigt att det är mina varumärkessökningar, och det man ser här borta det är hur många av de som såg min länk klickade på den, att det är 67% när det är Topdog SEO i CTR det är inte så konstigt det är ju mitt varumärke, det är mig de är ute efter. En väldigt specifik sökning.

Men är det typ ”sista minuten-resor” så står det här. Är man tredjeplatsen på ”sista minuten-resor” så står det att man är tredjeplatsen, det står hur många som klickar. Så. Då kan man göra så här. Man skriver en ny titel och description, och det är det som dyker upp i Google. Nu ska vi se om vi kan backa det här. Det är det här som är titel och description. Hotell Stockholm hotel specials det är titel och under där har vi description. Skriver ni bättre sådana, mer klickvänliga sådana, så kommer fler att klicka på er organiska klickvänliga länk i Google. Och det är genom att titta på den här CTR-tabellen efter att man gjort en ändring, en vecka efteråt, och se en ökad CTR. Det betyder att fler klickar på den givet samma position.

Så hur skriver man bättre titlar och descriptions? Användarna klickar på era länkar för att de upplever att det finns en benefit för dem, inte för att det finns en benefit för er. Googles användare bryr sig bara om sig själva, de är huvudrollsinnehavarna i sina liv, inte i era. Ni är inte ens en statist. Men genom att kommunicera de fördelar ni kan ge dem så kan ni bli en statist. Känns rimligt. Och de här fördelarna som man vill kommunicera, de hittar ni lättast i ert AdWords-konto.

Och här har ni ett litet utdrag från mitt AdWords-konto från en annan sajt som jag har. Vi kan kolla första annonsen, där har jag 1,27% CTR det är inte så himla lysande. Och då har jag försökt kommunicera… om ni klickar på den här länken så finns det plus 300 artiklar om entreprenörskap. Det är de som Googlar på entreprenörskap och ser min annons där han ska tycka att, ”300 artiklar, det är nog lönt för mig att kolla lite, verkar finnas mycket så det måste finnas någonting som passar mig”. Känns rimligt? Och här hittar ni de fördelar ni kan använda i era titlar och descriptions.

Men hur gör man då?

Ja, jag tog ett nuvarande exempel från hotell Stockholm. Då har Hotel Specials hon har skrivit Hotell Stockholm – Hotell specials som rubrik. Handlar den om er? Känns inte så, va? ”Specialpriser, sista minuten och massor av hotellrum i Stockholm hittar du här. Använd sökrutan till vänster för att hitta lediga hotell i Stockholm”. Billiga priser kändes lite att det kunde ha fått vara med men det är ju inte så sexig text, eller hur? Håller du med Pia? Skulle du skriva den texten? Jag tror inte det, jag vet att Pia är noggrann när hon gör text, nämligen.

Så jag tog mig friheten att skriva om den åt dem. ”Hitta billiga hotellrum i Stockholm hos Hotell Specials”. Klickar du här så kommer du att hitta billiga hotellrum. Känns som man pratar med användaren. ”Sök 80 hotell i Stockholm”, ”plus 80” till och med, ”Hotell Specials sänker din hotellkostnad med i genomsnitt 23%”. Shit! Börjar klia lite i högerarmen nu va? Genom att skriva bättre texter här kan ni öka antalet människor som klickar från Google till er sajt med säkert 20 till 30% utan att ni egentligen förändrar någon av de stora grejerna på er sajt. Det är klart, har ni bara 30 personer i månaden som klickar till er sajt så är det kanske inte lönt. Har ni 3 000 eller 30 000, då börjar det bli lönt. Betalar ni dessutom 500 kronor klicket då är det ju ohyggliga summor som man kan spara här. Och även om ni bara betalar 15 kronor klicket, kan ni öka trafiken med 10, 20, 30 procent i månaden så är det ändå en hel del pengar som ni kan tjäna eller spara.

Det här kan man upprepa många gånger så klart. Man kan testa olika saker. Och nu förstår jag att många av er har inte skrivit AdWords-annonser och kan till och med vara ovana att skriva copy, och dessutom har man ju en massa begränsningar här, man kan inte få in hur mycket text man vill så man måste skriva tajt och bra copy. Och det gör man ju inte bara så här. Så att, jag har en liten process som jag brukar använda mig av när jag skriver copy för titlar, men även annonser och det är ett antal fördelar som jag alltid försöker lyfta fram.

Och har man ett varumärke ska man lyfta fram det. Skriver man titel åt Betsson som lägger plus 300 miljoner bruttopengar i media då ska man använda det för väldigt många människor kommer att känna igen det och känna trygghet, för de vet redan vad Betsson står för.

Pris. Säljer man på låga priser då ska man absolut kommunicera detta, det är ju en komparativ fördel. Alla människor vill ha ett lågt pris, hela tiden.
Färskhet. Ett lite flummigt begrepp men det är ganska vanligt, det är till och med defaultläget på internet att allt innehåll är gammalt. Eller hur? Så om man väl hittar någonting som är nytt då ska man försöka kommunicera detta.
Volym. Jag har redan varit inne på det, plus 80 hotell, plus 300 artiklar, visar ”men jag är en auktoritet i det här ämnet”. Visa det!
Snabbhet. På internet vill användarna alltid ha grejerna eller tillfredsställelsen nu. Man vill inte vänta på sina träningskläder från SportaMore. Man vill ha dem ”nu”. Och kan man leverera ”nu” då ska man säga det. För folk vill ha grejerna ”nu”. ”Nu” är ett av de viktigaste orden som finns på internet.

Det finns dessutom verktyg som gör att ni inte ens behöver uppdatera er webbsida. Ni kan sitta i ett sådant här verktyg och skriva nya titlar och nya descriptions och se hur det kommer att se ut. Det var så jag skapade mitt exempel innan. Hur? Använde det här verktyget. Det här är varken bättre eller sämre än något annat, anledningen till att jag använder det här verktyget är att killen som byggt det har ett grymt namn på sin webbsida, så det är därför, jag kan inte hjälpa det, jag kommer alltid ihåg hans webbsida. Så det är därför jag alltid hamnar där. Vilket ju bara visar hur viktigt det är att välja rätt namn. Det finns hundratals sådana här verktyg så det ska inte vara något problem att hitta någonting, om ni inte gillar hans namn.

Vad letar era användare efter? Ja standardsvar är ju faktiskt content. Sök är det största eller det… sök är den tjänsten människor primärt använder för att hitta innehåll. Alltså till och med i mobilen där det finns en massa andra alternativ har undersökningar i USA visat att 60% av allt innehåll som upptäcks sker genom sök. I en mobil. Desktop skulle jag vilja hävda att det är ännu högre. Här i Sverige där du har mycket färre alternativ än i USA för att upptäcka innehåll är det antagligen högre. Jag tror inte det gjorts några undersökningar i Sverige.

Så vad letar era användare efter? Ja det är så klart inte helt lätt att svara på den frågan men det varierar mellan bransch och bransch, webbsida och webbsida, varumärke och varumärke, problemlösning och problemlösning. Men det finns ett antal verktyg därute där man kan liksom hitta de här frågorna så ni kan göra en sökordsanalys. För som jag sa innan, Google rankar inte webbsajter, de svarar på frågor. Så vilka frågor ställer era användare till Google, var hittar jag dem? För om jag inte vet om dem så kan jag inte besvara dem.

Här ser ni exempel på frågor. Jag ville ta med den här för att om ni tittar på de här frågorna så ser ni faktiskt att nästan alla är mer eller mindre kommersiella. Eller hur? Bästa bonden är kanske inte det jag är lite osäker på vad det betyder faktiskt. Men de andra är faktiskt mer eller mindre kommersiella även om man söker på bästa skräckfilmen så skulle man ju vara redo att köpa ViaPlay för att se den skräckfilmen när man väl vet svaret på frågan. Eller hur? Så det visar ändå de här frågorna som Google, som man ställer till Google det är väldigt kommersiella frågor och det är ju för att ens egna liv ju är väldigt kommersiellt. Man använder sin månadslön på 27 000 i månaden för att liksom tillfredsställa de behoven man har. Det är primärt det man sysslar med i sitt liv. Och har man inte 27 000 i månaden så ägnar man en hel del tid åt att skaffa sig det.

Det är dessutom så att om man bortser från Google och sök i några minuter att att hjälpa sina användare är det bästa varumärkesbyggandet man kan pyssla med. Om ni kommer fram till mig efteråt och har en svår fråga och jag lyckas besvara den på två minuter, ni går hem och genomför svaret och det funkar. Hur kommer ni att känna för mig efteråt? Antagligen väldigt positiv upplevelse. Och det är samma sak här även om frågorna och svaren är lite mer mikroformat. Människor uppskattar det jättemycket.

Så var hittar jag de här frågorna? Det är ungefär 100 miljarder sökningar i månaden på Google. Jag tror siffran är något år gammal så det kan vara lite högre just nu. Det är väldigt många frågor som ställs hela tiden. Bästa stället att hitta svaret är i ert AdWords-konto. Det finns en speciell rapport där som visar i princip bara ett stort flöde. Vad söker folk på när min annons visas? Här ser ni lite frågor. Gamla entreprenörer. Ja, det är nog någon annan äldre kille som vill hitta förebilder, han vill starta företag sent i livet. Hyra lägenhet Östermalm. Varför den dyker upp har jag ingen aning om. Böcker entreprenörskap. Det är också en tydlig fråga. Om min produkt vore entreprenörskap så är det ju bra om jag har en topplista med de fem bästa böckerna som jag tycker. Det kanske inte är de bästa i verkligheten. Men det är någon typ av svar och det är min åsikt.

Så här hittar ni massor med frågor som ni kan besvara. Och detta är faktiskt sökningar som sker hela tiden. Nu är det ju en ganska kort tidsperiod här tror jag. Ja det är… nej det är en ganska lång tidsperiod. Det man inte vet är hur ofta annonsen visas sådana kopplingar syns inte här, men ni kan i alla fall se frågor som ni kan välja att besvara genom innehåll.

Man kan även kolla på den här rapporten i Google Webmaster Tools. Här dyker alltså de orden som människor sökt på och er webbsida dykt upp i sökningen. Och det är lite ont om innehåll i svenska Google så ibland visar de webbsidor bara för att det kanske är ett bra svar, de har inget annat svar. Så att, här ligger det väldigt mycket frågor som ni idag inte levererar ett bra svar på. Så genom att titta här, skapa det svaret, så kommer ni ranka omgående bättre på den frågan än vad ni gör nu.

Ni kan titta på era konkurrenter. Det här är ett utdrag ur, jag tror att det är SportaMores PPC-kampanj. Finns verktyg som hackar era konkurrenters AdWordskampanjer för att se vad de pysslar med. Och här kan man då börja kolla, vad är det för annonser, vilka ord intresserar SportaMore, om jag är Outnorth. Vilka ord intresserar SportaMore och så skapar man innehåll för att liksom targetta vad de tycker är viktigt för då är det antagligen viktigt för mig också. Det här är så klart lite kommersiella ord för oftast är ju, om det är en rätt kampanj uppsatt, så är de ganska tajta. Men man får i alla fall ett gott hum om vad som intresserar SportaMore.

Mitt favorit SEO-verktyg heter Ubersuggest. Ni har säkerligen gjort en sökning i Google och så hjälper Google er. Dyker upp ett antal möjliga frågor, de vill liksom snabba upp er fråga, och det Ubersuggest gör är att scrapea Google och hitta alla de här varianterna som finns. Så här har jag sökt på content marknadsföring. Det här är då några frågor som människor ställer till svenska Google om content marketing. Det här fortsätter väldigt långt ner, det är 28 bokstäver i det svenska alfabetet och ett antal tecken. Här är kanske 400 frågor att titta på. Och det här är oftast sökningar där det inte är så mycket sökningar och det är så här man hittar de här väldigt nischade sökningarna.

Google har även en tjänst som heter Google Keyword Planner som man kan titta i. Det är deras säljverktyg för AdWords. Er webbsida kan ha en intern sökmotor. Den kan ni titta i för om folk liksom inte hittar vad de vill ha på er webbsida ställer de en fråga till ert sökfönster. Er kundsupport. De får ju ta emot den brutala kraften av alla frågor. De vet vad era användare ställer för frågor för det är de som sitter och besvarar dem, och samma frågor ställer människor till Google. Ni kan också fråga era användare, ta reda på vad de vill.

Så hur gör man? Det är inte så svårt. Samla de här frågorna. Analysera dem lite. Vilka vill ni besvara? Ni skriver svaret. Publicera. Låt Google indexera det. Det är inte svårare än så här.

Det är ju så här. Ni sitter med er webbsida, med er analytics-installation eller, ja… det är väldigt lätt att man snöar in på vad man själv gör. Jag har ju till exempel svårt att förstå golfare och det är ju för att jag snöat in på min hobby. Så jag ser inte skogen för alla träden. Lättaste sättet att ta reda på hur duktig man är, så att det inte bara är en åsikt för det är såklart att vi alla tycker att vi är duktiga, det är ju att benchmarka. Men det är ju inte så att man bara kan titta på sin konkurrents eller komplements webbsida och se hur duktiga de är. Den här modellen som jag gav er i början, de här fyra faktorerna, är ju väldigt väldigt grov. Så. Google har ett verktyg.

Det finns något som heter Google Analytics Benchmarking. Har ni Google Analytics installerat på er webbsida så är det ganska enkelt att ta fram en rapport som visar hur duktiga ni är mot ert genomsnitt. Det man måste göra är att tillåta Google att dela datan och sedan har de 1 600 kategorier. Ni klassar er sajt, vilken kategori är min webbsida? Detaljhandel, Sverige, 1 000 dagliga användare och så får man fram en massa data. Och här kan ni se nummer fyra, organic search, att jag är 72% bättre än mitt genomsnitt i min grupp. Paid search är jag inte så bra på, för det gör jag knappt. Och så får man en bild och sen så kan man faktiskt säga, jamen den här datan visar att jag inte är lika bra som mina konkurrenter. Jag måste skärpa mig. Den visar ju också var jag ska lägga energin. Kan ju vara fantastisk på SEO, men dålig på de andra, och då kanske det inte är SEO jag ska ägna jättemycket mer tid åt. Den är ganska enkel att hitta. I princip kan ni få fram den här rapporten med tre klickningar, det är inte komplext. Det komplexa är att tolka datan, det är alltid jobbigt. Ni hittar den där i Google Analyticsinstallationen.

Ja jag kommer med ett påstående här. Era användare vill ha jätte-snabba webbsajter. Det låter väldigt märkligt, en halv sekund är ju väldigt kort tid. Det tar mig en halv sekund att säga ordet Skåne. På internet är man inte redo att vänta så länge. Det är helt absurt, men det är så. En halv sekund kan döda vilken business som helst, tyvärr, och en halv sekund kan göra att man tjänar väldigt mycket mer pengar också.

Google gjorde ett experiment, det är visserligen några år sedan, och det var hon som numera är VD för Yahoo som genomförde experimentet. Men man ökade antalet träffar från 10 till 30, för man hade frågat användarna och det var det användaren ville ha. Man vill ha mer volym. Det som hände var att laddtiden för den sidan ökade från 0,4 sekunder till 0,9 sekunder. Och här ser ni resultatet. Användarna fick vad de ville, men det gick ändå åt skogen. På en halv sekund. 20 procents drop är ganska mycket. Det är ingenting jag skulle vilja ha i min business.

Amazon, de är ju jätteduktiga på detta. Amazon omsatte 90 miljarder dollar förra året. 0,1 sekunder kostar Amazon så här mycket. Det är 900 miljoner dollar. Vad blir det i nya, nya, 8:50 för en dollar va? Mmm, det är 7-8 miljarder kronor. Visst, omsätter man 50 000 i månaden då kvittar det kanske. Men det kan vara så att många av er omsätter väldigt mycket mer pengar. Det har också visat sig när du utsätter användarna för långsamma webbsajter att de slutar återkomma. De tycker att det är en så dålig upplevelse att även om ni har en bra tjänst i övrigt så vill de inte återkomma. Ni måste återerövra dem igen, med marknadsföring, vilket ju är dumt.

Google har ett jättebra verktyg, för de tycker att det här är oändligt viktigt. De vill ranka snabba webbsajter. Det finns ett verktyg, ni behöver bara trycka in er webbsida så berättar Google vilka problem ni ska fixa till. Det är ganska enkelt. Tyvärr är det så att det är rätt mycket tekniska problem. Det är ingenting som ni bara kan sätta er och lösa. Men ni kan ringa er teknikavdelning, ni kan ringa er webbyrå i eftermiddag. ”Hej, jag vill snabba upp min webbsida. Jag vill bli lika snabb som Amazon. Vad kostar det?”. Er webbyrå eller er teknikavdelning, de skulle kunna svara. Det är därför de finns till. Och ni kan ju se här enkelt vad det är som behöver göras. Google förklarar det för er.

Men! Det finns saker som ni kan göra direkt. En av de värsta laddtiddödarna det är bilder. Folk bara laddar upp bilder på fyra megabyte på sin webbsida. Och ladda ner en bild på fyra megabyte i sin mobiltelefon när man ska ladda en sida det är inget skoj, tar väldigt lång tid. Det kan ta tio sekunder. Och det är så klart att den användaren blir väldigt olycklig. Bilder kan ni välja att fixa till direkt. Ni kan gå tillbaka, fixa gamla bilder, alla bilder ni publicerar idag och i framtiden, kan ni fixa till i det här verktyget.

Nu kommer vi till den roligaste delen. Det jag gillar med SEO är att bygga länkar, trots att jag oftast är chef och inte ska göra det och det är ganska mycket jobb, så kan jag inte sluta. Jag tycker att det är väldigt väldigt roligt. Och jag har många tips och tricks och här ska ni få en av de här tipsen och tricksen hur ni gör för att bygga bättre länkar till era webbsidor. Finns det någon härinne som också bygger länkar? Det brukar inte vara så vanligt. Ah! Se där! Du får gärna berätta för mig sedan hur du gör. Och har ni inte gjort det så tycker jag att ni ska testa det. Alla webbsidor behöver länkar, precis som bilar behöver bensin. Bygg i alla fall en länk. Och de länkar man vill bygga, man vill förstås bygga bra länkar, länkar som Google älskar, men man vill ju att folk ska klicka på den och man vill att de som klickar på länken ska bli kunder. Eller hur? Det är jude allra mest värdefulla länkarna, de som genererar kunder. Så hur gör man det?

Google är inte bara sök.

20-25% av Google är ett annonsnätverk. Brukar kallas lite trivialt Google Display Network. Är världens största annonsnätverk på internet, så klart. Och de vill ju så klart att man ska lägga pengar i deras annonsnätverk. Så de har lite såna här verktyg för att visa hur lönt det är, hur mycket man får och var ens annonser kommer att finnas. Så det jag gör… Google vet ju var mina användare finns De vet vilka som är köpbenägna, för oftast är det så att du köper per klick och du vill att klicken ska konvertera till kunder, så det finns ett litet verktyg som heter Google Display Planner. Man bara trycker in vad man tycker är viktigt i sin egen sajt eller en konkurrents sajt, i det här fallet Zalando skor. Då berättar Google för mig var de riktigt skointresserade finns. Vilka webbsidor hänger de på? Google vet ju det. Får man en länk från de här så kommer det troligtvis att driva avslut i er skobutik på internet.

Så hur gör man? Ni kan ladda ner den här listan som ni precis såg. Ni skapar en anledning för de här webbsidorna att länka till er. En fantastisk skoguide eller ”do it yourself”-sko någonting. Vad som är hett. Jag kan tyvärr inte så mycket om skor så jag kan inte komma på någon bra pitch men jag är säker på att de av er som kan skor kan komma på en bra pitch. Så maila den här pitchen till de här webbmastrarna. Fråga, ”vill ni inte skriva om det här?”. Kommer ni att få länkar. Som driver trafik. Som driver Google-ranking. Och det kommer att bli några avslut också i er shop.

Så. vad har vi pratat om idag? Jag vill att ni ska vinna klicken på Google. 10-30% kan ni öka trafiken bara genom bättre titlar och descriptions. Ni kan använda Google för att ta reda på vad era användare letar efter, vilka frågor de ställer. Sedan kan ni skapa det innehållet och finnas där. När de ställer frågan. Ni kan ta reda på hur duktiga ni är på SEO och på flera andra saker också. Ni kan hitta de bästa länkarna, de som driver köp. Och vi kan hjälpa er att snabba upp er sajt, eller skapa förståelse för hur snabb eller långsam er sajt är. Av alla de här grejerna tycker jag att sajt speed är den viktigaste.

Det som händer på jorden det är att internet håller på att bli ett mobilt internet. Det är en enorm händelse i internets historia och nästan ingen i Sverige är med på det tåget. Alldeles för få företag i Sverige är med på det tåget. Och i mobilen är en av de viktigaste faktorerna att det går snabbt att ladda. Alltså en halv sekund i mobilen, det bara dödar era användare. Det kostar er pengar. Alltså direkt kostar det pengar. Snabba webbsajter genererar mer pengar. Direkt. För nästan alla företag som är aktiva på internet är den bästa investeringen som finns idag, det är site speed. För ni kommer att tjäna mer pengar med en snabbare sajt, allt annat lika. Eller uppnå det kommersiella målet ni har med er webbsida.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +15 år av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluder svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.