Av |

Vad är bra innehåll enligt Google?

Att högkvalitativt innehåll är en viktig del av sökmotoroptimering är ingen nyhet, men vad klassas som bra innehåll enligt Google? I den här videon får du lära dig vad som räknas som innehåll och vad Google anser vara bra innehåll.

Transkribering av videon:

Hej. Jag heter Christian och jag driver en digitalbyrå som heter Topdog. Välkomna. Idag ska vi prata om ämnet ”vad är bra innehåll enligt Google”. När jag säger innehåll så menar jag text.

Om du till exempel jobbar med att producera texter för Google och får frågan vad som är bra innehåll skulle du förmodligen svara ”det innehåll som besvarar sökarens fråga”. Det är helt korrekt. Om du frågar någon som mig vad bra innehåll för Google är så skulle jag hålla med skribenten. Det är innehåll som besvarar sökarens fråga. Men det är också innehåll som uppfattas som trovärdigt så att sökaren tror på det den läser. Det sistnämnda som inte är lika känt är innehåll som levereras väldigt fort till Googles användare.

Hur tänker Google? De tänker så klart i de tre banorna jag precis har nämnt, men Google ser inte verkligheten som ett specifikt innehåll. Det gör de också men de har ännu fler lager på detta. De tittar på hela din sajt. Är det en trovärdig sajt? Hur är UX? Hur är navigationen? Sedan skapar de sig en helhetsbedömning av sajten. Denna helhetsbedömningen påverkar det specifika innehållet.

Tack för att ni lyssnade. Jag klipper in ett antal citat från Google gällande hur de ser på innehåll. Tack för mig.

”When it comes to the quality of the content, we don’t mean like just the text of your articles. It’s really the quality of your overall website. And that includes everything from the layout to the design. Like, how you have things presented on your pages, how you integrate images, how you work with speed, all of those factors, they kind of come into play here.”

– John Mueller, Search Analyst Google

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!