Av

Uppdaterad: December 05, 2021

Varumärkets betydelse vid sökmotoroptimering

Varumärket är en av de viktigaste aspekterna av SEO. När man säger så inom SEO-kretsar brukar de flesta tänka på att varumärken får naturliga länkar. Det är visserligen sant men inte den delen av varumärken jag tänker på. I denna artikeln berättar jag varför ett varumärke är en stark komparativ fördel när man gör SEO.
Graf över varumärken och deras betydelse vid SEO
Den största effekten ett varumärket har, är att Googles användare är mer benägna att klicka på en länk de känner igen än en länk de inte känner igen. Det kan ni tydligt se i grafen ovan. Man är mer än dubbelt så benägen att klicka på den organiska förstaplatsen om det är ett känt varumärke, kontra en okänd webbsida, allt annat lika. Datan är hämtad från en undersökning Netbooster har gjort och bygger på mycket data från många webmaster tool konton. Det är alltså riktig click through data bakom kurvorna.

Samma fenomen som jag beskriver här inom SEO, kan man se inom SEM. Kända varumärken har lättare att få hög Quality Score och därmed lägre klickpris än de som inte är kända. Högre quality score leder till generellt lägre klickpris.

SEO är lönsammare för kända varumärken

Varumärke får liknande effekter inom sökmotoroptimering som det får inom Adwords. Då Googles användare är mer benägna att klicka på din länk, har du en fördel. Inte så att du har en gräddfil men som varumärkesägare kan man helt enkelt lägga mer pengar på SEO än de som inte är lika kända som ditt företag och ändå ha en högre lönsamhet än de utan varumärke. Därmed säkerställer du att du har en stor komparativ fördel när du gör SEO.

Det är också min upplevelse att det är lite lättare att göra SEO när du har ett starkt varumärke att luta dig mot. Jag upplever att Google inom sökmotoroptimering har ett bias mot varumärken och jag tror det är datan ovan som gör detta. Googles användare vill ofta, inte alltid, ha ett varumärke att klicka på. Fler varumärkeslänkar i toppen av Google sökresultat och Googles användare upplever att svaret på frågan man ställde besvaras bättre.

Det är också detta som Eric Schmidt, Googles förra VD, den nuvarande styrelsens ordförande vet när han säger detta:

Brands are the solution, not the problem,” Mr. Schmidt said. ”Brands are how you sort out the cesspool.”
”Brand affinity is clearly hard wired,” he said. ”It is so fundamental to human existence that it’s not going away. It must have a genetic component.” Källa

Nedan har ni en tabell med all CTR data i Netboosters studie:
Data om klickfrekvenser i från Google för olika typer av sajter
Uppdatering 2016-05-09
17 february gjorde Google en uppdatering där man istället för 3 adwordsannonser i toppen, har man fyra annonser. Nu två månader efteråt vet vi mer om effekten av denna uppdateringen. Denna annonsuppdatering påverkar ca 35% av alla sökningar, primärt de man gör SEO för, de kommersiella sökningarna. Det är vår åsikt att man kan ta bort 1-2% från varje placering pga denna om det är ett kommersiellt sökord. Ett ord som är mer informationssökande har det ingen effekt alls.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.